Інформація для фізичних осіб-підприємців та нововведення на Веб-порталі електронних послуг Пенсійного Фонду України

У недалекому минулому в числі найважливіших напрямків діяльності органів Пенсійного фонду були різноманітні заходи з надходження платежів до пенсійного бюджету та погашення заборгованості з їх сплати. Наразі на перший план вийшли інші пріоритети – легалізація заробітної плати найманих працівників заради захисту прав застрахованих осіб.

Це пов’язано з тим, що ядром численних перетворень і орієнтиром подальших кроків працівників Фонду є Реєстр державного соціального страхування, який згідно із законодавством ведеться Пенсійним фондом України з 1998 року.

У Реєстрі застрахованих осіб, насамперед, міститься інформація про кожну застраховану особу – чи то є працююча людина, чи пенсіонер, чи отримувач виплат із соціального страхування. Зокрема, накопичені персональні дані в актуальному стані, вся інформація про документи, які є у особи, наприклад, дані про видачу пенсійного посвідчення, свідоцтва соціального страхування, про їх заміну в разі втрати і т. ін. Також у Реєстрі систематизовані всі дані про страховий стаж і заробітну плату, починаючи з 2000 року, та ще чимало важливої інформації.

Таким чином, працівники Пенсійного фонду можуть заздалегідь передбачити, на які соціальні гарантії в літньому віці розраховувати нинішньому працівникові. Адже розмір пенсії за віком залежить від тривалості страхового стажу і розміру заробітної плати, з якої сплачувалися страхові та єдиний внески до Пенсійного фонду. У свою чергу, страховий стаж складається з періодів, за які щомісяця й у повному обсязі сплачені кошти у розмірі не менше мінімального страхового внеску, обчисленого з мінімальної заробітної плати.

Як свідчить аналіз даних Реєстру застрахованих осіб, сьогодні найбільш несвідомими у соціально-правовому аспекті виявилися фізичні особи-підприємці. Саме підприємці свідомо чи несвідомо усіляко ухиляються від сплати обов’язкових платежів і начебто не розуміють, що першочерговою умовою одержання пенсійної виплати є набуття необхідного страхового стажу. Об’єктивна реальність є такою, що нині ці люди – або порушники фінансової дисципліни, або жертви правової безграмотності, – а через кілька десятків років – потенційні клієнти Пенсійного фонду і заручники складних життєвих ситуацій.

Плине час, в державі змінюються економічні умови та відбуваються законодавчі зміни, і от уже з 1 січня 2018 року мінімальний страховий стаж для призначення пенсії повинен становити не менше 25 років. Мало того, – кожні 12 місяців загальний розмір страхового стажу, необхідного для призначення пенсії, буде збільшуватися на один рік, і в 2028 році досягне
35–ти років.

Можливо, варто нагадати, що фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, що обрали спрощену систему оподаткування, відповідно до чинного законодавства України належать до категорії платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Платниками також є особи, які провадять незалежну професійну, релігійну, іншу подібну діяльність та отримують від неї дохід.

Оскільки розмір мінімального страхового внеску залежить від розміру мінімальної заробітної плати, то всім зазначеним вище платникам єдиного внеску для зарахування до страхового стажу в повному розмірі одного місяця слід сплачувати не менше ніж 819,06 грн. (з січня 2018 року). Ця сума становить 22% від мінімальної заробітної плати, розмір якої з 1 січня 2018 року відповідно до Закону України „Про Державний бюджет України на 2018 рік” встановлено 3723 грн. на місяць.

Несплата єдиного внеску позбавляє права на зарахування в повному обсязі до страхового стажу періодів підприємницької діяльності, а також залишає людину без страхових виплат за соціальним страхуванням, окрім того, може вплинути на розмір пенсії.

Також надаємо інформацію щодо використання Веб-порталу електронних послуг Пенсійного Фонду України.

Пенсійний фонд України постійно розширює можливості дистанційного обслуговування громадян. Одним з останніх нововведень стали онлайн- довідки.

Відтепер через особистий кабінет на Веб-порталі електронних послуг Пенсійного Фонду України, не відвідуючи територіальні органи Фонду, можна отримувати електронні документи з підтвердженням QR-кодом, використовуючи електронний цифровий підпис (ЕЦП).

Відповідно до чинного законодавства документ з QR-кодом є аналогом паперового документу, підписаного відповідальною особою в органі Фонду. Такі довідки дійсні для оформлення субсидій, документів у центрах надання електронних послуг, посольствах та консульських установах, для пред’явлення в банківських установах, органах фіскальної служби, територіальних органах міграційної служби тощо.

Працівники установ, до яких громадяни приходять з електронними документами, перевіряють їх достовірність через QR-код і спеціальний перевірочний код.

Перелік електронних документів, які можна отримати дистанційно, наступний:

  • довідка про доходи пенсіонера для призначення субсидій (містить дані про розмір пенсії, без урахування окремих видів виплат);
  • довідка про доходи пенсіонера;
  • індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5, містить інформацію про страховий стаж, заробітну плату та сплату страхових внесків страхувальниками);
  • витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (містить інформацію про статус застрахованої особи/отримувача страхової виплати, дані про набутий страховий стаж, відомості про страхувальників, про періоди трудових відносин, відомості щодо нарахованої заробітної плати, що враховується для розрахунку страхових виплат та страхового стажу, відомості про особливі умови праці, про суми добровільних внесків: дані пенсійної справи, відомості про інші види загальнообов’язкового державного соціального страхування).

    На сьогоднішній день, зареєструвавшись на веб-порталі Пенсійного фонду України, кожна застрахована особа має можливість контролювати свою зарплату та майбутню пенсію, перевіряти факт сплати внесків та суму, з якої вони перераховуються, отримувати дистанційно електронні документи.

   Інформація для тих, хто хоче зареєструватися на веб-порталі Пенсійного фонду України. Незалежно від місця проживання особи по м.Полтаві та Полтавському районі можна звернутися до відділів обслуговування громадян, які знаходяться за адресами:

  • Київський район – вул. Дмитра Коряка, 3, контактний телефон- 56-59-75;
  • Шевченківський район – вул. Івана Мазепи, 30, контактний телефон 63-31-14;
  • Подільський район — вул. Анатолія Кукоби, 39, контактний телефон -51-32-65;
  • Полтавський район — вул. Шевченка, 7, контактний телефон — 2-95-36.

Полтавське об’єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області